Trabantjes werden lange tijd door velen vervloekt. Nu is het een cult-auto. Ze worden al jaren niet meer gemaakt maar wie wil, kan er nog steeds in rijden. Tijdens een Trabi-safari zie je alle highlights van Berlijn.
Een stedentrip naar Berlijn boeken bij Stedentrips.nl is makkelijk. Maar nog fijner is het als je gelijk tips krijgt voor bezienswaardigheden en leuke dingen om te doen. En die ook direct kunt boeken. Zo kwam ik op het idee van een Trabi-safari in Berlijn. Perfect als je maar een paar dagen in deze heerlijke stad bent en toch veel wilt zien.
Bijzondere Berlijn-excursie
Thomas is onze gastrijder. Hij zal mij en de avonturiers in twee andere Trabi’s langs de hoogtepunten en bezienswaardigheden van Berlijn loodsen. Via een headsetje heeft hij contact met iedereen.
Thomas: “Geef maar gas allemaal, we gaan hier rechtsaf en nogmaals rechtsaf. Nu rijden we op de Friedrichsstrasse. Toen Berlijn een kleine stad was, was dit de belangrijkste straat. Marlène Dietrich begon haar carrière in het theater hier. Nu Berlijn een wereldstad van formaat is, kun je niet meer spreken van één centrum. Desondanks blijft de Friedrichsstrasse een shoppingparadijs.”
Stedentrip Berlijn: Trabi-safari
Zelfs als we stilstaan beweegt er van alles aan het Trabantje. Hij schokt en schommelt, het stuurt bibbert, de zonnekleppen bewegen, de motorkap bibbert. Het lijkt alsof alles wat ik vastpak, zo kan afbreken. De wetenschap dat de carrosserie van een Trabant van plastic is, maakt het er niet beter op.
Thomas: “Aan je rechterhand zie je het oude regeringsgebouw van de Oost-Duitse regering. Er is onenigheid wat ermee moet gebeuren. Neerhalen vinden sommigen omdat het een symbool van de socialistische overheersing is. Laten staan en restaureren vinden anderen, als herinnering aan wat geweest is.”
Berlijn verkennen in een Trabantje
Oeps, een limousine-Trabi uit onverwachte hoek. Ik ga vol in de remmen. Piepend komt het autootje tot stilstand. Niets bijzonders overigens, de remmen piepen continu. Ik geef weer gas, schuif een strook op en krijg de auto zowaar in z’n drie! En passeer moeiteloos een grote Mercedes. Goed gevoel! Net als ik door de vijftig dreig te gaan, springt een verkeerslicht op rood.
Thomas: “Draai hier de Karl Marx Allee op. Langs beide zijden zie je grote gebouwen staan in Stalinbouwstijl. Strak, degelijk. Begin jaren negentig zijn ze gerenoveerd en nu zijn het zeer gewilde appartementen. Ze zijn ruim en het is bijzonder om in een woning uit de socialistische tijd te wonen.”
De Berlijnse muur: East Side Gallery
We zien Checkpoint Charlie en dan is het tijd voor de hellingproef bij een van de bruggen over de Spree. Geslaagd! Een Trabi beschikt over 26 paardenkracht. Hoe hard ‘ie kan, wil ik weten terwijl ik het gas helemaal intrap en de meter naar de 55 zie kruipen. Toch wel 100, 110 kilometer per uur, meent Thomas. ‘Berg af’, voegt hij er grinnikend aan toe. Op bevel draai ik naar rechts, met een zeer ruime bocht. Ik mis de stuurbekrachtiging.
Thomas: “Links zie je East Side Gallery, een overgebleven stuk muur dat door diverse kunstenaars beschilderd is. De muur bestond eigenlijk uit twee muren of hekken met daartussen niemandsland, een strook land met mijnen en wachttorens met schutters. Zie je daar die twee rode bakstenen torens? Dat was een doorgang van oost naar west.”
Rondje rond de Reichstag
Thomas: “Daar zie je de Reichstag (het Rijksdaggebouw, red.) met de glazen koepel. Wil je die van dichtbij bekijken, houd dan rekening met een lange wachttijd voor je binnen bent.”
En dan rijden we in de Joodse wijk: “Voor WOII woonden er 180.000 Joden in Berlijn, direct na de oorlog slechts 2000. Het kloppend hart van de Joodse wijk was de Oranienstrasse. Nu vind je hier veel galeries”
Rustig kachelen we verder. Mijn nek begint pijn te doen. De raampjes in de Trabi zijn zó laag dat ik diep moet bukken om uit het raam te kunnen kijken om bijvoorbeeld de Brandenburger Tor te bewonderen. Thomas kondigt een korte stop aan. Tijd om de benzine te checken. De meter bestaat uit een staafje dat je in de benzinetank stopt. Heel effectief!
Een Trabantjes rijbewijs
Na anderhalf uur draaien we de Gendarmenplatz op, de plek waar de stadsrondleiding begon. Nu wordt ook duidelijk waar de foto voor dient die Thomas eerder van iedere bestuurder nam. We krijgen allemaal een rijbewijs. Eerlijk is eerlijk, voor een Trabi is een bijzonder rijbewijs geen overbodige luxe.
MEER DUITSLAND
Als je toch in Berlijn bent, kun je je ook onderdompelen in de bijzondere Bauhaus-architectuur. Ik maakte onlangs een toer langs drie Bauhaus-locaties: Weimar, Dresden en Berlijn.